Thursday, September 3, 2009

luahan rasa..tp xleh rasa² sbb posa

lamanye rasa x update..nk dkt dua minggu rupak2nya yer..maaflah krn "kesibukan" (ye lah sgt sibuk kan :-p) x dpt nk update selalu..tapi ari ni rasa aku nakkk sgt luahkan ape yg terbuku di hati sempena Ramadhan al mubarak ini..

pertama² nyer aku nak mintak maaf sekiranya coretan kali ni bakal mengguris hati sesiapa..ini sekadar pandangan dan pendapat aku sahaja..sekiranya x setuju..aku xleh nak wat aper..terimalah dgn hati yg terbuka gitew..wahh mcm serius smcm jer kan..mmg rasa² nak tulis serius ni..

aku terpanggil nak komen tentang situasi negara
ISLAM seperti Malaysia nih..awal² sebelum Ramadhan lagi kita dikontroversikan dgn berita model yg ditangkap meminum arak dikhalayak ramai dan hukuman ditangguhkan dengan alasan menghormati bulan Ramadhan...hari ni tgk sekabor lak..umat Islam telah dibenarkan semula (setelah larangan utk org Islam ditarik balik) utk menyaksikan sebuah konsert yg ditaja oleh syarikat arak lepas raya nnt..pastu konsert kumpulan luar negara juga bakal diadakan dalam bulan Ramadhan yg mulia ini..apekahh?? yg berlaku sebenarnye nih..hati sering tertanya² siapakah yang bertanggungjawab meluluskan permit utk adakan konsert sebegini di saat² umat Islam sdg mengerjakan ibadah puasa?? setakat permintaan org atasan yg suruh pertimbangkan semula saja x mencukupi..adakah mereka nak timbangkan secara ikhlas?? tak boleh ke guna kuasa secara TEGAS agar konsert² atau sebarang bentuk hiburan yg melalaikan tidak diadakan langsung pada bulan ini..klu x buat pada bulan2 lain lagi baguss..kenapa?? kita org Islam asyik nak jaga hati org kafir laknatullah sdgkan diorg tu langsung x reti nak hormat kita..agaknya kita jer lah yg sebok² laungkan Satu Malaysia..(kononnnnnn) adakah diorg tu benar² jujur dan ikhlas terhadap org Melayu Islam??

seperkara lagi..aku juga sering tertanya² kenapakah org yg berpuasa tapi masih tidak solat..masih tidak menutup aurat... walaupun aku tau aurat aku pon masih tidak sempurna..dan sdg berusaha utk menyempurnakannya..insyaAllah..ingin aku tegaskan di sini..aku bkn nak menunjuk pandai..dan mengakui aku byk sgt kekurangan yg perlu diperbaiki..cuma hati sentiasa berkata²..mata pula sering rasa tidak selesa..bila mana di bln mulia ini..org Islam masih berpakaian menjolok mata..terutama kaum wanita..pergi berbuka puasa di luar dgn memakai kain sampai ke lutut sahaja..baju ketat lengan pendek di samping menunjukkan lurah² dendam di tengah² tu..tidak terkecuali yg memakai tudung:-( dlm hati berkata..apekah maksudnya utk berpakaian mcm tu di bulan Ramadhan ini..? itu belum lagi lepas berbuka terus terpongkang kekenyangan sehingga mengabaikan solat maghrib serta isyak..apatah lagi terawihh..

mungkin ramai yg beranggapan tiada paksaan dalam Islam..tapi tahukah kita ungkapan itu hanya ditujukan kepada org yang
BUKAN Islam..di mana tiada paksaan bagi mereka utk menganuti agama Islam..tapi bagi kita yg mmg dah sedia Islam sejak lahir (bersyukurlah sbb Islam dari lahir) WAJIB kita mentaati segala suruhan Allah tanpa mempersoalkan hukum hakam yang terdapat dalam Al-Quran dan memberikan jutaan alasan utk tidak melakukannya..tapi zaman skrg bagaimana agaknya yer..nak laksanakan hukum Hudud pon ada jugak Ulamak yg kata x sesuaiii di zaman skrg ni..nauzubillah..

sebenarnya aku amat sedih dgn situasi di negara yg konon agama rasminya agama
ISLAM..bila mana org Islam sendiri yg memperlekehkan hukum hakam dan lebih gemar menggunakan perkataan "oohh..skrg bkn mcm zaman dulu..skrg dh moden..x sesuai nk ikut cara zaman nabi tuu" adoilaa bleh plak ckp camtukan..mungkin mereka blom rasa seksanya nak mengadap sakaratul maut nnt..xpelah semoga Allah memberikan hidayah dan mengampunkan dosa² mereka..

maaf sekali lagi..klu n3 ini agak emosi..inilah antara perkara yg membelenggu benakku dari dulu...aku inginkan sebuah negara yg benar² ISLAM..apa yg ditakuti sekiranya byk sgt kemungkaran yg kita lakukan...datanglah nnt bala Allah tanpa mengira sesiapa termasuklah orang yg melakukan kebaikan..(skrg pon dah kena..cthnya selsema babi tu) sama²lah kita menjadi mukmin yang bertaqwa dan berhijrahlah menjadi mukmin yang lebih baik...(peringatan utk diri sendiri dan sesiapa yang membaca..) AMIN...

5 comments:

pinkiss said...

itu kartika saja cari glamer.

i lagi glamer dari dia tau..

tangsibaru said...

waduh akak siti, singsing lengan gayanya (tapi dalam ada baju lain, so x nampak aurat :-))...

izin komen sikit..
dulu saya pun kaget macam awak, bab2 negara yg Islam agama rasmi ni, lepas tu bila saya faham skit2 baru sedar, yg Islam tu cuma agama rasmi.... tiada laungan utk jadikan Islam sebagai Ad-din (cara hidup), maka jadilah spt sekarang.
Dan Islam terus di pisahkan dari Cara Hidup, dan yg lain-lain tu... inilah keputusannya bila hukum Allah di ambil sekerat2, dan hukum manusia didahulukan... tapi peringatan Allah, hanya sedikit yg mendengar, jadi memang tak yah diherankan, so tenang jiwa...

azreen said...

aqish...lama btul aku tak singgah sini....aku pun bersependapt cam ko....geram dengan tindakan org2 yg konon2 mengaku Islam tp segala tindakan jauh drpdnya....diorg ni sebenarnya lebih pentingkan diri sendiri drpd memikirkan apa kewajipan mereka sebagai umat Islam, tanggungjawab mereka kepada tuhan yg mana akan ditanya apabila mati kelak...

CIKPEDOT said...

komen aku? mmm... bila aku pose kat oversea dulu pun masalah2 macam ni mmg dah ada.. padahal masa tu aku kecik lagi, sekolah rendah. bayangkan, budak2 melayu kita pose, walaupun letih bermain, letih bersekolah. kitorang rilek je pose..tapi budak2 arab n negro yang muslim tu tak pose...

pengajarannye? terpulangla cane mak bapak didik anak2.. dan terpulang jugak le anak2 tu paham ke tak islam tu ape..kalo diorang tau bende tu salah takkan diorang buat kan..

nasib baik kita ni tergolong dlm orang yang beringat..

Adiebah Sazalie said...

patutnyer kene tangkap org yg x smbhyang jerr...
sebabyer yg pose x semestinye smbhyg tapi yg smbahyang dh tentulah pose..
jd x pyah tgkap org yg x puasa..lbih baik tgkap org yg x smbahyang