Monday, February 28, 2011

adakah diam lebih baik?

kadang2 ada ketikanya...lebih baik kita diam daripada berkata² kerana dikhuatiri aper yg terkeluar dari mulut ni akan menghiris perasaan org lain..tapi..sampai bila pulak la kita asyik nak berdiam diri saja..pabila di pihak yg sana tu x mengerti² lagi perasaan kita ni..

bak kata pepatah..diluah mati mak..ditelan mati bapak..kalau byk ckp krg dikata pulak kuat membebel..tapi klu x ckp..satu hari nanti dipersoalkannya pula..kenapa tak bagitau..tak cakap macam mana nak tauu..klu tidak diberitahuu..

mcm²lah..ada org lebih suka bersikap terus terang..yg ini senang..mudah utk kita ketahui apa isi hatinya itu..mungkin mula mmg akan rasa sedikit sentap dek kerana sikapnya yg terlalu terus terang tu..ada org pulak suka pendam..yg ni lah yg payah..x tau kehendak dia yg sebenar..sama ada suka atau tidak..pendamkan jer..satu hari tau² meletup ajer gunung berapi tu..

apapun utk kita berterus terang x salah rasanye..tapi haruslah menggunakan medium yg betul..pilihlah perkataan yg sesuai utk menegur sesiapa sahaja yg dirasakan tidak betul dipandangan mata kita..dan kita juga hendaklah bersikap terbuka jika ada sebarang kritikan yg diberikan kpd diri kita pula..x perlulah menjadi hero untuk menegakkan benang yg basah..

komunikasi yg baik di antara dua pihak amat diperlukan utk menjernihkan yg keruh..jgnlah kita bertindak mengeruhkan lagi keadaan yg sedia keruh tu..alangkah baiknya kita menjadi pendamai daripada menjadi batu api yg suka melihat org berbalah dan bergaduh sesama sendiri..bukankah itu sikap yg disukai syaitan..kenapa pula kita memilih jalan itu..kita suka bersahabat dgn syaitankah..

kepada yg suka memendam perasaan pula..sesekali tu lahirkanlah apa yg terpendam di hati itu..sekiranya tidak mampu diluahkan secara verbal..tulislah aper yg tersirat di hati agar segala beban yg ditanggung dlm benak dapat diringankan sedikit..tidak perlu pula menyumpah seranah dalam penulisan itu..klu sumpah seranah yg dihamburkan...pembaca pula boleh menilai taraf pemikiran kita ni.. di kelas yang mana agaknyer...nak marah org boleh saja ditulis secara berhemah..kalau yer pon nak jadi diri sendiri..bukankah lebih elok memilih perkataan yang baik dan sopan..barulah diri lebih dihormati..

itu hanyalah secebis pandangan aku saja..setiap org ada cara tersendiri utk melahirkan aper yg tersirat di dalam hati masing-masing..bagi aku..semakin tinggi usia kita semakin matanglah hendaknya daya pemikiran kita ni..tidak perlu juga bercakap berdegar² tinggi melambung hakikatnya kita hanya seperti tong kosong apabila dipukul akan berbunyi bising sedangkan isinya tiada..lebih baik menjadi diam² ubi berisi..walaupun duduk di bawah penuh isinya..tidak perlu menongkat langit tau² sdh pon berhasil...


6 comments:

rozzygee said...

Luahan hati yang betul-betul termenong bila baca..

pinkiss said...

i tak tau i ni jenis pendam aku terus terang je..

makdara TERdiva said...

betul tu kis, kalau aku, baik diam kalau kata2 tu nanti buat org sentap..

tapi kalau nak luahkan pendapat tak salah yg pnting org yg mendengar kena terima dgn hati yg terbuka..

jgn asik2 kita jer yg open minded tp yg sebelah pihak lg berfikiran sempit..

uish! pjg tul i komen.. :D

AQisH said...

@rozzygee hehehe...menong kat bilik termenung :p

AQisH said...

@pinkiss i kdg2 pendam..kdg2 luahkan saja..tgk mood huhu..

AQisH said...

@makdara TERdiva setujuuuu...yg plg x bleh blah..klu dia jer yg nak bg pendapat tanpa pedulikan pendapat org lain..sadiss..