Wednesday, May 25, 2011

Konsep rezeki

Semak samun nampaknyer blog aku ni..bz sgt ke sampai ✗ berupdate..kang kata bz semedang bohsan pulak org membacanyer..mcmlah kita srg yg buat keje cik temah oii..org lain bz gak tapi idok laa kecoh mcm ko..eh..apa aku merepek nii..:p

Dh lama nk tulis sesuatu yg serius sebenarnyer..yg bleh menyedarkan kita utk kembali berfikir sejenak tentang hubungan kita sesama manusia, alam sekitar dan terutama skali dgn Allah...

Aku bknlah org yg layak utk memberi syarahan agama di sini..cuba ingin berkongsi pandangan dan pendapat tentang konsep rezeki..hari ini aku belajar sesuatu yg baru dr seseorang..terima kasih kuucapkan padanya..rupa2nya dia juga sependapat dgnku..percaya pada rezeki yg Allah berikan..segala yg berlaku pasti ada hikmahnya..sama ada skrg atau di masa akan dtg baru kita nampak apakah hikmah itu..

Tapi rezeki itu juga tidak dtg bergolek...yer pastinya kita perlu berusaha..bkn sekadar menadah tgn menunggu rezeki jatuh dr langit..usaha yg bagaimana pula..pastilah usaha yg betul..jujur, ikhlas dan amanah dlm melaksanakan tanggungjawab yg diberi..bukan usaha gi jumpa bomoh mandrem sana sini memuaskan hati sendiri...kikikiki..

apa jadi pulak klu kita dah berusaha..tapii tetapp rezeki tu x mari²...itu tandanya Allah nak menguji kitalah..di samping itu kita pula kena muhasabah diri..apa sebenarnye yg membuatkan rezeki kita ni sangat² sempit..mcm susahnye lah haiiii..napalah x dpt² jugak ni kan..kita rasa dah usaha sebaik mungkin..tapi masih belum berhasil..pernah tak kita terfikir..antara sebab² susahnye rezeki kita nak masyukk..ini aku dpt drp pengalaman org lain dan pemerhatian aku serta nasihat² yg kuterima terutama daripada org tuaku sendiri..

mehlah aku senaraikan..

1) kita berharap Allah murahkan rezeki kita..tapi kita sendiri tidaklah pemurah
yg ini ibuku selalu berpesan..klu kita nak Allah murahkan rezeki kita..kita sendiri pon jgnlah kedekut..biasa²kan diri ni pemurah..tak kisahlah dari segi aper..cthnya belanja² kwn mkn ke..buat mkn² kat rmh jemput tetamu dtg ke..tak ramai pon takpe..org yg datang ke rmh kita tu sebenarnyer membawa rezeki..cthnya rmh mak aku tu ler..penah satu ketika ada org perli mcm rmh kebajikan pon ado sbb ramai yg dtg mkn kat rmh..hehe..tak pelah anggap itu rezeki..kpd yg tak mampu nak jamu org mkn kat rmh tu..jgn ler plak terlampau berkira sgt bila wat makan² kat opis..guna duit opis padahalnyer pon..anggap jer rezeki kita bg kat orang..Allah akan gandakan lagiiiiii..betoi tak..barulah bisnes byk masyukkk ;)

2) bersedekah ketika kita sendiri kesempitan wang
yang ni aku penah terbaca dlm satu emel..ntah mana plak aku letak emel tu..antara yg aku ingat..Rasullullah s.a.w pernah bersabda..bersedekahlah kamu walaupun kamu sendiri dalam kesusahan..haa lebih krg camtulah..cthnya pernah ada org dtg rmh baginda..ketika itu hanya ada beberapa ketul kurma..dan ketika itu juga baginda belum lagi mkn..tapi kerana baginda seorang yg mulia..diberinya kurma itu pada tetamu tersebut sdgkan baginda sendiri lapar..klu kita agak² sanggup tak..emm..tu la mmg tak ramai yg boleh buat camtu..cuma kita cubalah..sedekah yg sedikit tapi ikhlas itu lebih baik daripada jumlah yang byk tetapi di hati ada riak..

3) hubungan kita dengan orang sekeliling
ini pon satu hal nye juga...sering kali kita berharap utk orang menghormati diri kita tapi dlm waktu yg sama kita tak pernah nak menjaga hati dan perasaan orang lain..batasan usia sepatutnya tidak menjadi masalah..sungguhpun usia kita lebih tua dari org sekeliling..tak bermakna kita tak perlu menghormati org yang lebih muda..begitu juga sebaliknya..org muda lebih² lagilah perlu menghormati yang tua..sering kita terlepas cakap dgn orang..kata² yg sgt tajam diajukan pada org tu..kita tidak sedar telah menyakiti hatinya..tapi bila satu hari org pula menyakiti hati kita..kita sangat² merasa sakitnyaa hati ini..sayangnya kita tak pernah nak muhasabah diri..dulu kita penah sakitkan hati org..kini balasannya org menyakiti hati kita..jarang org nak berfikir mcm tu..selalunya kita akan nampak salah org lain sahaja..kesiann org spt ni..

aku pegang kata² ayahku...hormati org lain..perlihara hubungan sesama manusia..jaga hati mereka..hati kita boleh pujuk sendiri..dgn menghormati dan menjaga hati org..dgn sendirinya diri kita akan dihormati dan hati kita tidak disakiti...mesti ada yg tertanya apa plak kena mengena dgn konsep rezeki kan..ye lah cuba kita ni ckp kasar² jer dgn org..agak² org nak ker tolong kita mencapai aper yg kita hajati tu..tak kiralah urusan di rmh mahupun di pejabat...menda ni lah yg kita selalu sgt lupa..

3) perasaan hasad dengki (PHD)
haa yg ini lah yg sering berlaku bila hati tak puas hati..bila hati sering kacau bilau tak tenang tgk org senang..mulalah hati nak PHD memanjang..tak dpt jln darat..kita cuba plak underground..emm..aper lagii..mandremm sana sini lah..janji hati puas kann..berlaku jer kat mana² skrg ni..wpun zaman dah moden ada jer yg masih percayakan menda² syirik akibat PHD sgt menebal tak bleh tgk org senang..bila byk sgt PHD ni..rezeki kita pon jadi mahallah..mana taknya asyik berdoa semoga org yg kita tak suka tu berambus atau mati sajaa..senang sket idop kita..tapii betol ke kita senangg???

4) kurang berdoa & mengingati Allah
ini peringatan pada diri sendiri jugak..klu yg 5 waktu pon susah nak buat..tak berdoa pada Allah..mcm manalah rezeki mau masyukk..betol tak...;)

itu jer lah dulu yg terlintas dlm kepala ni..tapi musti ada org kata utk point yg no 1 tu..ramai jer org yg bakhil dan kedekut..hidup diorg kaya raya jer..rezeki mencurah² jer..jgn tak tau..itu tandanya Allah tak ambil berat ttg diri dia sebenarnyer..tu pasal Dia bagi segala² yg dia nak..tapi tahukah kita rasa hati dia yg sebenarnyer..adakah dia dpt hidup tenang..ketenangan hati yg paling utama sebenarnyer..

bila aku merenung² diri sendiri..lama² aku pon terfikir..tak perlulah lagi aku bising² tak puas hati dgn aper yg berlaku skrg ni..klu masih belum rezekiku lagi..redhalah..klu ada yg dapat rezeki dgn cara yg tidak betul dan bkn HAK sebenar...Allah Maha Adil...mungkin rezeki kita pada tempat lain..mungkin pada anak²..bila anak² membesar dan berjaya..pada sebuah rmhtangga yg bahagia..cukup dari segala segi zahir dan batin...itu rezeki juga namanyer..

bkn pada pangkat dan gaji yang tinggi..ada jer org yg berjawatan tinggi..bergaji tinggi tapiii hidup tidaklah sekaya mana pun..org yang sederhana..gaji pon cukup² mkn..tapi hidupnya bahagia dan hatinya tenang...itulah namanya KEBERKATAN..teringat kata² bosku...klu sumber rezeki kita tidak mendapat keberkatan Allah..itulah mcm² problem berlaku kat diri kita ni..dia siap bg cth..cthnyer tiap² bln kereta kita rosakk manjang..gaji byk pon klu dok repair keta rosak nak wat aper..oopsss..itu bos aku yg ckp eh..mungkin ada kebenarannya..mungkin plak dah nasib dpt keta tak elok..

kadang² kita tgk kenapa sesebuah keluarga itu..mcm porak peranda..anak² tidak menghormati ibubapa..yg ibubapa asyiklah bergaduh bercakaran..kira mcm family bermasalah lah senang citer..pernah tak kita terfikir mungkin salah satu sebabnya tiada keberkatan dalam duit pendapatan suami dan isteri..dua² WAJIB dari sumber rezeki yang halal...don't play² ;-)

apa²pun kitalah yg kena tanya diri sendiri kenapalah nasib aku begini begitu..apapun pujuklah hati ini..redhalah..Allah ada perancangan yg lebih baik lagi utk kita..cuma kita jer kena sabar..dan terus berdoa..ingatlah doa org² yg teraniaya dimakbulkan Allah..insyaAllah...di samping berusahalah sehabis daya..bak kata org..kalau ada rezeki tu tak kemana...rasanyer jiwa kita akan lebih tenang...Aminnn..;-)



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

9 comments:

Rahmah Ram Ram said...

salam, setuju jugak

pinkiss said...

sangat setuju.. i loike this n3 so much!

makdara TERdiva said...

i loikeee..

rezeki yg ada kita kongsi2kan..walaupun sikit, tp doa dari org yg menerimanya tu amatlah mustajab.. :D

lily lotus said...

eh nak buat status kat fblah, sungguh bermakna entry ni :)

AQisH said...

@Rahmah Ram Ram
tq ;)

AQisH said...

@pinkiss i loike it too hehe..

AQisH said...

@makdara TERdiva betul tu mdt kann..doa mereka tu berkat ;)

AQisH said...

@lily lotus silakann..tq yer tlg promote gituu ;)

MamaTiaMia said...

salam aqish,terimakasih atas ucapan,very good writing on konsep rezki,buat orang bahagia pun rezki datang pada kita;)Wahh anak dara memang dah besar lah aqish,kejap ajer masa berlalu kan.take care,selamat menggomol budak cute tu;)