Thursday, January 22, 2009

aku bukan nak promosi blog dia ni..cuma nak tau pendapat korang jer

haaa..perkara ni sampai skrg menghantui aku..

smlm aku terbukak blog minah nih(setelah difwd oleh seorg kawan tru emel) yg terang²an menunjukkan kebanggaan dia membela anjing..FYI beliau juga mengaku sebagai seorang muslim..

aku ni bknlah ahli agama dan bknlah jahil sgt pasal agama..klu kita jahil pon berusahalah utk menjadi tidak jahil dan bukan berbangga dengan kejahilan sendiri..

setau aku mmg lah tak salah bela anjing ni..(cthnyer nak jaga kebun ke..) dlm Islam pon kita kena buat baik dgn semua binatang hatta anjing sekalipun..tp yg aku tau ler kan..klu dua² berkeadaan kering bolehlah sentuh..klu dah dijadikan pet kat rmh tu agak² kita boleh ke jamin yg ia sentiasa kering? plg tak tahan bila si penulis ckp..org Melayu kat M'sia ni yg kolot..kat negara timur tengah tu ramai org² Arab yg bela anjing ni..so kpd kengkawan aku yg sdg dan penah menetap di neg² Arab nih tolong bagitau sket mmg ramai ke kat sana yg bela anjing??

yg aku peliknyer dlm blog tu siap tulis ala² Islamic siap soh tunjuk mana² dalil Al-Quran & Hadith yg mengatakan org Islam tak leh bela..lagi satu kemusykilan..kita ni bleh pilih mana² mazhab yg kita nak ke..cedok mazhab ni sket..ikut mazhab tu sket..aku betol² konpius..so kpd kwn² yg arif tu..tolonglah explain..tolong yerr..TQVM..


23 comments:

KhaLifah feDi said...

emm pd kf,yg ptg niat dye wat cm tue utk ape?:)

TiNiE said...

kak qish, saya pun dah visit blog minah/mamat tu smlm...ala2 konpius pun yer gak...tapi tula tak tau sempena apa dia centu..haih

azreen said...

Aqish....rasanya mamat ni mcm dah menyimpang jauh.....bgaimana dia menilai hukum agama melalui logik akal semata2.....tak tahu apa yg dia nak tunjukkan sebenarnya....adakah dia benar2 paham tentang Islam atau hanya berfikir ikut penilaian dia sendiri....

rasanya kalo kita smua nak pendapat yg lebih jelas, apa kata Aqish panjangkan email ni kpd mufti Perlis...beliau seorang yg begitu berani memberikan pendapat serta pandangan tentang Islam...

AyKay said...

manusia akhir zaman...cuma nak guna logik akal dan buat hukum ikut rasa logik akal tanpa ikut saluran yg sebenar.

banyak hadis2 sahih (Muslim, Bukhari etc) yg secara jelas menjelaskan hal ini. Setahu saya memang ada dibenarkan Muslim memelihara anjing TETAPI untuk tujuan penjaga kebun, ternakan atau utk memburu. Malah Rasul s.a.w sendiri (yg pasti bukan seorang yg membazir) pernah menyuruh sahabat membuang air dalam bekas yg telah dijilat anjing.

Saya baca skit blog tu, yg pasti mereka ni kurang ilmu (sama gak mcam kita) tapi tak nak ikut ilmuan (bukan mcam kita yg akur kita ni singkat ilmu). Hadis pasal hal2 bela anjing ni banyak dan bukan sekadar ikut mazhab dsbnya. Sila rujuk Sahih Muslim (no 1882, 1991)/ Bukhari (no 1128).

Yg pasal ikut2 mazhab ceduk sikit2 ala2 kadar ikut sedap je tu memang ramai yg ambil mudah hal2 hukum dan ikut sedap logik je. Insyaallah akan saya tulis satu entry nanti.

dakgilachoc a.k.a nani said...

iskk..no komenla kak...kita pun still naif hal2 mcm ni..

tp kalo akak nak tahu blog hina agama ngan nabi muhammad pun ada..cube gi htt://adibahahmed.blogspot.com

eita_tks said...

mmg ada nampak arab2 kat sini bela anjing...tp tak pasti depa tu agama islam atau sebalik nyer..sbb di jeddah nie pun ramai org arab yg beragama kristian tp nama mcm org islam..contoh nyer egyptian dan lebanase..depa nie pun ramai yg beragama kristian.

ayah k.eita dulu pun ada gak bela anjing..tp utk jaga kebun..dan anjing tu mmg jinak dgn keluarga kami..tp kami tak pernah sentuh or buat main ngan anjing tu..cuma anjing nie mcm kucing gak..dah tiap hari dok tgk muka kami..dia jadi jinak....tiap kali berurusan ngan anjing tu ayah akan pakai sarung tangan...masa tu k.eita kecik lg..pelik gak nape bela anjing..tp ayah kata utk jaga kebun..sbb kebun kami slalu buah2 kena curi..

AQisH said...

KF - itulah yg bermain di fikiran saya..apa motif dia wujudkan blog camtu..x sensitif langsung..

tinie - kita nntkan explaination dr org yg arif yer..

azreen - satu cadangan yg baik..i dh mintak tlg kwn utk menjelaskan isu nih..

aykay - ok saya menantikan entry sdra iteww ;-)

nani - adibah ni yg ari tu kecoh msk tv tu kan..dh bleh tgk blk blog dia eh..ari tu mcm dh kena blok..

eita - tu la kak eta..kita bleh bela tp tujuan jd penjaga kebun ke kan..bkn jd pet..isshh..mmg dah rosak bdk² skrg ni..yg plg tak tahan dia ckp dia org kelantan..nak recce ler blk kpg mggu dpn..betol ke kat kb dia tu..ke saja propa nak burukkan org sana lak..

MasNurin said...

skrg ni ramai orang yang bukan islam mengaku diri islam dan nak ngambik kesempatan burukkan islam.

naz ilyn said...

salam...

akak pun ilmu agama masih cetek lagi tapi akak ada pendapat sendiri...

memang betul ( yg sy tau) agama kita tidak ada melarang sesiapa membela anjing... hukum mengharamkan umat Islam memegangnya saja...

tapi kalau pegang pun dah haram buat apa kita hendak mendekatkan diri dari berisiko untuk terpegang... kalau membela anjing untuk menjaga kebun tak usah lar bawa balik ke rumah biarkan ia di kebun ( buat pondok)

dan satu lagi... tidak juga disebut kita tidak boleh makan anjing... ini tak bermaksud kita boleh memakannya... sedangkan pegang pun dah haram apalagi memegang...

p/s: minta maaf kalau sy salah... anda yang baca boleh tolong betulkan... iye

naz ilyn said...

sedangkan pegang pun dah haram apa lagi MEMAKANNYA (pembetulan)

AQisH said...

masnurin - sbb tu kita kena bela agama kita ni sebaik mungkinkan..

naz ilyn - salam kak..tima kasih lawat blog saya nih..alangkah bagusnya klu pemilik blog itu membaca ape yg akak tulis tu..tp org camtu msk tinga kiri kuar tinga kanan je kak..too bad :(

mang said...

Hi Aqish,

Di bawah ni ada jawapan untuk kemusykilan anda:


ALhamdulillah, kita dah dengar banyak ilmu tentang kenajisan/ketidaknajisan anjing.

Minta tuan2 ilmuwan al ahkam terangkan hukum beserta dalilnya untuk membela anjing, bagi tujuan peliharaan (pet).

Jazakallahulkhair

jawapan:

Pemeliharaan anjing sebagai hobi atau pet.

Penjelasannya boleh saja ditemui dalam kitab yang masyhur, alHalal wal Haram fil Islam oleh Prof Dr Yusof alQardhawi yang telah lama diterjemah dan beredar dalam pasaran.

Kata alQardhawi, hukum membela anjing sebagai pet (hobi) adalah haram, yakni diharamkan oleh RasuluLlah saw. Dalilnya: Dari Sufyan bin Abu Zuhair, bahawa Nabi saw bersabda,” Barangsiapa mmelihara anjing bukan utk menjaga ladang atau ternak, maka setiap hari pahalanya bekrurangan satu qirath.” [Bukhari-Muslim dan semua ahli hadith yg lain] Inilah juga pendapat majoriti madzhab, antaranya Syafi’iy, Hambali, Maliki dan Zahiri ( alMajmuu’, IX/234)

Antara alasan-alasan fuqaha’ seperti Ibn Hajar ialah:
1. Ia menakutkan jiran-jiran dan orang lalu lalang di luar rumah kita atau orang yg mengunjunginya
2. berkurangnya pahala kepada pemeliharanya
3. Keengganan Malaikat masuk rumah yang ada anjing
4. Ada anjing yang menjadi dari jelmaan anjing (anjing hitam pekat)
5. Tabi’at anjing yang suka menjilat dan kenajisan jilatan itu mungkin menyukarkan pemeliharanya. (al-Fath, X/395)

Ada pendapat yang mengatakan ia makruh sahaja kerana tiada larangan yang tegas dan lugas, demikian kata Ibn Abdil Barr (atTamhid, 14/221).

Kata al-Qardhawi, walaupun majoriti fuqaha’ mengatakan haram, hakikat sebenarnya Islam tidaklah melihat anjing dengan keras, kasar dan harus membunuhnya. Dalil: hadith Jabir ra, ” kalau bukan kerana anjing-anjing itu satu ummat di antara umat-umat yang lainnya, niscaya aku perintahkan membunuhnya. (HR atTermidzi dan Abu Daud, dinilai sahih oleh al-Albani dalam Ghayatul Maram)

Rumusan:

1. Berdasarkan dalil-dalil yang banyak, maka pemeliharaan anjing sebagai hobi adalah dilarang oleh RasuluLlah saw dengan berita-berita yang tidak menggembirakan kepada pemeliharanya.

2. Walaupun anjing ditegah menjadi hobi, Islam tidaklah bersikap keras kepada anjing jika ada keperluan seperti unit anjing di jabatan kepolisian, menjaga ternakan dan tanaman.

sekian

Aqish....semoga penjelasan di atas boleh di ambil iktibar...wallahualam.......

Anonymous said...

Bahwa Rasululah SAW diundang masuk ke rumah salah seorang kaum dan baginda mendatangi undangan itu. Di waktu lainnya, kaum yang lain mengundangnya dan baginda tidak mendatanginya. Ketika ditanyakan kepada baginda apa sebabnya baginda tidak mendatangi undangan yang kedua, baginda bersabda,"Di rumah yang kedua ada anjing sedangkan di rumah yang pertama hanya ada kucing. Dan kucing itu tidaklah najis." (HR Al-Hakim dan Ad-Daruquthuny).
maklumat dari: http://pislam.uum.edu.my/portal/?act=quest&do=show&topic=502

remember this?

O you, those who have faith, obey Allah and obey the Messenger and those in authority among you. And if you dispute over a thing, then return it to Allah and the Messenger, if you have faith in Allah and the Last Day. That is better and more beautiful of interpretation.
(Surah an-Nisa ayat 5)

cikpedot said...

kesian... 'a mat salleh trapped in malay body'.... mat saleh sesat pulak tu.. kesian..

<[P]han[T]om> said...

mcm nila..
sbnrny mmg xslh nak bela anjing nih
cumeny, kite kne alertla..
klu2 tmpt yg anjing tuh jejak dlm keadaan basah, kita dah xleh wat solat selagi xdisamak
itu yg plg penting
klu nk ikutkn, mmg kite nih msih lg xleh trime idea bela anjing kat umh
sbb..yela..sapela yg yakin umah dye tuh ade tmpt sah utk solat tanpa perlu disamak klu ade anjing??btol x??
mende nih kne teliti balik.
then, klu psl mazhab tu plak..
hm..bleh ke tkr2 mazhab nih??
xbleh kn?
kecuali dlm keadaan darurat je..
so,darurat ke nk bela anjing buat binatang peliharaan??
then, klu tgk blek kt blog tuh dye ade ckp yg al-quran dan assunnah xpenh ckp pn yg kite kne ikut mne2 mazhab
ok..mmg xde ckp
tapi mazhb nih penting sbg panduan kite..
yela..kite nih, bknnye idup zmn rasulullah..
kite xtau sumerny secara detail..
so,mazhabla yg jdk pegangan ke-3 slps al-quran dan assunnah..
sbb mazhab nih dtg dari org yg berpengetahuan..
bknny dari sespe yg tibe2 nk pandai2 bercerite psl agama islam..btol x??

lgpn,xslh die bela anjing tuh
cumeny, perlu ke nk kate yg org Islam M'sia kononny kolot??
Raslullah ade bela anjing ke??
xleh ke klu kita bela kucing mcm yg abu hurairah buat??
sronok jugak,kn??
lg terjamin sahny solat kita..
tuh je..huhu

AQisH said...

mang - tima kasih atas penjelasan anda..sgt² dihargai..

anonymous - tima kasih..klu tau nama lg senang nak taip lah;)

<[P]han[T]om> - alamak susahnyer nak eja nama u nih..btw tima kasih juga atas pandangan itu..

pinkiss said...

i pun dah baca blog tu. sgt mengkonpiuskan la. ishh.. i bela ayam je.

Dee said...

aku dh baca semalam..hot giler dlm blog redmummy..terus dia kuarkan n3 tu...aku musykil 1 je..dia yakin ke rumah dia bersih dr segala najis, or air liur anjing tu..n xkanlah setiap kali nak solat dia samak segala benda..mmm..tp maybe ada org yg lebih bijak boleh memberi panduan, tunjuk ajar dan nasihat...wallahualam..

fadzligenko said...

anjing tu haram kn...?
n ape beza anjing dgn kucing yg korg bela?

islam memg mgharamkn anjing..
n bg manusia yg dlahirkn sempurna fizikal but tidk dpt ajrn islam yg sempurna memg x fhm n akn trpesong..
becourse diorg telh dipengaruhi oleh budaya barat...

the question is..not what the different between cat n dog..
but...what the different between u all n the KF' that the aqish mention about..

u all biasa g tgk wayg?
korg biasa g konsert?
korg biasa kuar dgn laki?
korg ad gf or boyfrenz?...

n..

korg sembhyg cukup x 5 wktu...
smetime..

ak pun sedg brusaha mgubah cara ak..
bukn skadr si KF..
but we all..

kite smua ad ramai yg da terpesong..
far from the basic..




sy bukn nk mereka or mnuduh sesiapa...

but..

sy sdih bila msjid hanya crowded time hr jumaat time sembhyg jumaat jew..
tp..
bila time solt biasa..yg wjib bg smua.......masjid tu ad 1 saf jew..tu pun bilal2 masjid..

tu salah satu kayu pegukur bg jwpn yg korg bincgkn..
jwpn nyew senang jew...
org skrg islm hanya pd nama..
bukn pada HATI(nawaitu)...

korg?.....;

tq..
(just 4 note,
did't need to reply my comment..)

Alicia said...

aku dah baca dah beb blog ni...susah nak komen....:(

AQisH said...

kepada semua yg telah memberi pendapat..terima kasih byk² diucapkan..saya amat menghargainya dan semoga org yang berkenaan mendapat hidayah juga satu hari nnt..amin..

mokcu said...

ssh nk ckp ngn org y konon 'pandai' ni..kt marah pun xguna.. sbb? dia xkn terima.. lagi dia hamun kt adela.. y pasti jauhkan la keraguan..buat je y jelas dan kt yakin.. kn?

Eniaga_hill said...

Blog KiTTuN mungkin menimbulkan satu CULTURE SHOCK bagi penganut masyarakat Melayu ( frog Under shell) yang fanatik Mahzab Shafei.

Kerana pemikiran mereka selama ini di belenggu fikiran sempit FIKH SHAFEI.

Seolah olah FIKH SHAFEI itu merupakan TAFSIRAN QURAN yang tepat.Walhal terdapat banyak tafsiran ulama lain sebelum SHAFEI.

Kalau kawan non-Muslim aku tanya kenapa Muslim agak paranoid dgn anjing, aku jawab.., 'yang sikap paranoid tentang anjing ni bukan sebab agama Islam, tetapi lebih kepada budaya kaum Melayu yang kelihatannya amat sensitif tentang perihal anjing dan khinzir'.

Cuba tengok penjelasan yg jelas ustaz asri tentang anjing di

http://www.youtube.com/watch?v=pO4tVYKqQPE

Buka mata, luaskan minda, terangkan hati jgn menuduh sesuka hati. Be a good muslim.