Thursday, May 28, 2009

'I love my mother but she beats me'

itulah luahan hati seorang anak yg sering dianiaya oleh IBU KANDUNG sendiri..yerr ibu kandung..skrg ni xyah tunggu mak tiri..ibu sendiri pon ramai dah x sayang anak!!

hati aku betul² tersentuh bila baca surat kabar pagi nih..masa tgh bersiap kat rmh lagi..ada tgk dlm tv berita ni..sampai opis terus capai The Star front page lagi gambar bdk lelaki yg berbekas luka di mulutnyer dan gigi bwh kebanyakannya sudah tiada..terus aku selak² isi dlmnyer..hiba x terkata..kenapakah seorang ibu sanggup mendera anak sendiri..

mengikut ape yg ditulis dlm akhbar ni..ibunya seorang guru piano di salah sebuah pusat muzik, mempunyai masalah rumahtangga..sudah bercerai dah hidup bersama anak lelakinya..yg menjadikannya lebih tertekan bekas suami plak tidak membayar nafkah utk membesarkan anak mereka..

mungkin ini antara sbb dia melepaskan geram terhadap anaknyer yg berusia 5 thn itu..tp wajarkah tindakannya itu? mana perginya kewarasan fikiran seorang ibu yg sanggup memukul, mendera anak sampai lebam seluruh badan..tergamak mencederakan anak yg dikandung selama 9 bln yang dilahirkan dengan susah payah?

sapa² nak tgk video ada di sini

berita selanjutnyer plak di sini

melihat fizikal bdk ni..aku percaya dia berketurunan cina..sungguh kasihan dia..actually aku bkn nak racist..tp berdasarkan pengalaman dan pemerhatian..aku rasa golongan nih agak kasar dgn anak² wpun bkn semua lah..dan kaum lain pun ada gak yg kasar..ini cuma pandangan aku yg mmg dah byk kali saksikan mesti dgn golongan ni gak..

ini berlaku dpn mata..jiran dpn rmh aku tu..anak² nya tinggal dgn nenek apabila mak ayah pergi kerja..setiap hari mmg akan dgr nenek dia menjerit² marahkan cucu..x bagi cucu main kat luar..biasalah bdk² bila tgk ada kwn kat luar mestilah nak main skali..malangnya nenek dia x bg mungkin susah dia nak tgk..malas nak melayan..

tp yg membuatkan aku bengang..time² maghriblah selalunya terjerit hiruk pikuk marahkan cucu..selalu bwk rotan..mmg kena piap² lah terutama si abgnya yg berusia sama dgn stoberiku itu..ada satu hari tu..cucu dia x gi skool..menangis² dpn pintu nak kuar..nenek dia dah tarik msk dlm..dia xmo..dia yg ketika tu mmg tgh duduk tunduk terus disembamkan mukanya ke lantai dek nenek yg garang itu..aku geram betollah..rasa mcm nak tepon polis jer..kesian sgt aku tgk cucu² dia tu mcm xde konfiden..aku penah tgk bdn cucu dia birat² bekas kena rotan ngan nenek dia..

mak ayah malam baru balik..bila blk pon suka marah² anak gak..bygkan dah kul 11 mlm (time aku menjemur kain kdg²) boleh mak dia marah sekuat ati kat anak dia tu..adoilaa ape punye orang lorrr..patutlah golongan ni byk merempat kat rmh org tua²..anak² x mo jaga..mmg padanlah dgn muka..

maaflah n3 yg agak emosi..sbb dh lama aku pendam..rasanye dah tiba masanyer aku buat sesuatu..tgklah satu hari bila dah over mmgku soh polis dtg..klu jiran selalu memekak pon kita leh wat aduan gak kan..yerr..diorg nih wpun baik dgn aku..tp bab² terjerit² marah anak aku xleh consider lah..bknlah nk ckp aku pandai dan baik sgt layan anak..bila tiba angin aku..mmg kena belasah gak bdk² tu..tp BUKAN setiap ari nak marah²..marah tu bila diorg dah melampau..

harap sesiapa yg baca dan ada pengalaman mcm aku ni..bolehlah dikongsi bersama..haa lg satu..aku ada pengalaman 2-3 kali lah kat soping mall..golongan ni gak yg marah anak sekuat ati kat meja mkn, dlm stroller dan lain² tpt terbuka..dan anak diorg tu baru berusia kurang 1 tahun..haaa bygkanlah..aper jenis mak ayah tu..?? anak baby lg boleh terjerit² marah..bdk tu blom berakal lagi..ker mak ayah yg akal letak kat lututtt????



8 comments:

pinkiss said...

lately mmg dorang tu makin tensi sebab takleh makan influenza kot.

mari makan stimbot.

oMMy fiRuz said...

aku pong setuju gak..
ade 1 kes lg la terok, kuar soping siap buat ank mcm anjing..siap ikat anak dgn tali lagi..huhuhu..aku pun garang gak dgn anak tp anak2 ttp x takut..hampeh jerrr..

zubye said...

sedih.. kadang2 bila dah dibagi Tuhan tak tau nak menghargai.. ada org susah nak dapat anak.. tapi yang berpeluang mengandung anak 9 bulan penat2 sanggup buat anak sendiri camtu..

yang depan umah ko tu.. cepat2 le bertindak.. org pun sakit hati je kalau datang sana selalu tgk nenek dia tu tak sedar diri dah tua terbongkok2 tapi dok marah pukul2cucu2 dia lagi.. huhuhu.. menyucuk telinga tau dengar suara nyaring soprano nenek dia tu.. huhuhu..

AyKay said...

salam,

akak, bila nafsu ammarah menguasai diri, apa lagi yg ada dlm kepala melainkan setan. time tu,,,aduih tak ingat apa2 selain rasa marah tu.

pasal itulah, utk org2 Islam, kita ada yg rukun2, yg wajib2, tak de byk songel mesti buat... utk mengelakkan, mengurangkan hal2 sewaktu gini menguasai diri. berat mata memandang, berat lagi hati yg memikul

Dee said...

aku dh tgk aqish..sian ar..aku rotan gak anak..tp xlah smpi tahap mendera..pehtu xlah ari2..bila dorang melampaui batasan je..kiranyer ckp elok x jln..rotan pelan x jln..last2 kena ar rotan..tp xlah smpi berbekas....kalo manja2 sgt nti dh xleh diajar..

nani dakgilachoc said...

mmg tak patutla buat mcm tu..bdk tu kecik lagik..bkn mengerti apa2 pun..mereka ptt disayangi bukan dibuat mcm tu..nk marah pn berpada2la...isk...sedih2..

sis, klu nak tau psl redcafe kontek nani yer..ym nani_chocaddicted@yahoo.com

4 Kay-E said...

Macam-macam kes kan? Ish.. tapi anak sendiri takan sanggup pukul sampai mcm tu...

alladiin said...

wa ada 2 perkara yg agak kurang selesa sikit...1. guru piano..huwahh..patut cool je tu.. 2. Lu jemur baju ke embun baju..hahaha..