Friday, August 20, 2010

akhirnyaaaaaaaaaaa...

salam..fuhhh..berjenggut sungguh x update..mentang2 lah dlm pantang..mood nak update pon kureng..eh bkn dr sebelum ngandung ke aku mmg malas..saja buat alasanlah tuu..diam x diam..akhirnya hari ni aku dah merdekaaaaaa..dgn kata lain..dah abih pantang laa..45 hari dah..tapi biasanya aku akan berpantang selama 100 hari..sungguhhh..klu nak badan betol2 sihat dan bersedia dalam segala aspekk..berpantanglah selama 100 hari tauuu..badan kita kan nak pakai lama gituu...;-)

sebenarnya..bersalin kali ni..mcm2 ujian yg aku terima...mula2 masa nak bersalinkan marissa ni..dah berada di wad pada 5 julai...(edd 4 julai sebenarnya) dua hari aku sakit..contractionnya setiap 5 minit..wpun rasa mild jer..tp klu kerap sgt sakit..cuak jugaklah yer..akhirnya msk hari ketiga..7 Julai..pagi2 buta kul 2.30pagi tuan puteri tu pon lahirlah..itu pon setelah 5 jam berada dlm labor room..masuk kul 9.30 mlm..kul 10.30 tu aku sakit sgt x larat..tapi still dok 4cm jer..aku mintak ubat thn sakit..sudahnya aku ngan en. zaim tido 2 jam dlm tu..kul 12.30mlm aku paksa diri bangun..sbb dok dgr sora baby org lain nangis..yg aku ni ape hal x beranak2 lagi kannn..

bila dah balik rmh..kali ni berpantang di rmh sendiri saja..nasib baik ada ibuku utk menjagaku dlm tempoh berpantang tu..situasi baby di rmh..mmg agak mencabar jugalah kali ini...memula tu siang dia tidooo jer..mlm mulalah meragam saja..sampai aku pening2 lalat jadinya..kesempatan di hari siang time dia tido aku pon tido la xmo lepaskan peluang..sbb taunye mlm sure dia nangis jer..maklumlah org kata baby yg lahir tgh mlm or awal pagi ni..mmg akan meragam ler mlm2 jwpnyer..

dlm dok jaga2 waktu berpantang ni..aku kena gastrik pada hari ke 27 tu..tu diaaa..angin dlm perut dah menggelodak..mabe sbb lambat mkn..aper lagi muntah2 pedih ulu hati semua..yg paling x leh tahan..dah krg sket angin tetiba aku menggeletar x tentu arah..cikton kata aku bentan...tu diaaa seksanya wehhh..aku telan panadol 2 biji..tepon en.zaim soh blk..pastu kitorg gi klinik..doc bagi lah ubat mcm2..aku kena jangkitan kencing kotor la plak..tekanan darah rendah..akibat jangkitan tu..perut aku kat bhg. ari2 belah kanan sakit laa..dia berdenyut mcm nak beranak tu x berenti..seksanya wehhh aku meraung2 nangis sampai cikton pon panik..ye lah..dgn cucu lagi kuat nangis..ngan aku tetiba meroyan sakit huhu..bila dah baik sket..esoknya plak..aku kena cirit birit plak dahhhh..kali ni yg xleh menahan tu..terus tertutttt dlm suar..x sempat nak menahan..mabe efek ubat agaknyer..dahh kena gi amek ubat cirit birit plak dahhh..bila dah sehari suntuk sakit tu..cikton amek keputusan bwk baby blk gombak..dia soh aku rehat kat rmh ngan en.zaim jer..anak2 lain semua ikut cikton blk gombak..aku pon bleh ler berehat sehari..tapiiii..bila dah baby x menyusu semalaman..aku kena bengkak susu sudahhh..adoilaaa..hazab betol..sudahnya aku blk gombak jugaklah..dok sana dlm 5 ari..siap urut 3 hari turut2..kasik ilang angin kat perut nih..alhamdulillah...akhirnya aku beransur pulih pada hari ke 31..

skrg ni plak..baby meragam siang2 plak dahhh..tido sekejap2..mesti nak ada org dkt2 dia..mcm tau2 jer klu aku xde..sampai nak mandi pon susah..gopoh gapah kuar bilik air ngan bertowel jer gi tgk dia yg dah menjerit mcm org kena cubit..oh ya..cikton jaga selama sebulan jer yer b4 posa dia blk rmh dah..aku ler terkontang kanting sorang2..haaa baru ko tauu betapa seksanya klu dpt baby yg suka wat lullaby kannn huhu..

akhirnya..ptg tadi..en.zaim akurlah dgn tuan puterinya yg byk karenah itewww..dibelikannya buai letrik utk marissa..amboii kemain dia tido dari maghrib tadi x jaga2 lagi..org kata jgn ajar anak berbuai..tapii aku dah xde pilihan..terpaksa jugak sbb marissa ni mmg lain sket peelnyer..nak selalu org ada kat dia..nak berenjut jer..bila x enjut dia nangis..mana bleh tahan camni..camnelah mamy nak wat keje lagu ni..terpaksalah beli buai letrik tu jugak..nasiblah aku kali nii...redho jelah acik nampaknyerr...

meh ler tgk sket gamba2 tuan puteri yg cantekk perangai niii...




gambar2 di atas tu..biasalahh diambil oleh makde merekaa..eog tu laaa sapa lagi kann..masa ni..marissa baru 10 hari...;-)

yg ni lak..pic masa hari ke 44..ari terakhir berpantang laa..ingatkan dah lepas hari..dia x nangis2 dah..rupanyerr..mmg dah perangai dia gitu..mamy redho je laaa..sajalah kot..nak dera mamy yg dh lama x beranak ni kannnn..

akhirnya..ini sajalah jln penyelesaian bagi masalah budak yg suka nangis tuuu...semoga dgn adanyer buai ni memudahkan mamy nak wat keje esok lusa...

itu je lah serba sedikit kisah aku beranak dan berpantang kali ni...nasihatku pada bakal2 ibu dan pada ibu yg bakal tambah anak tu..mknlah ikut time yg betol..jgn jadi mcm akak ni dah masuk hanginnn..mcm2 lah yg berlaku..hazabbb deknon oiiii..tapi org kata..pengalaman memantangkan kita kan..pasni klu nak beranak lagi pasti dah tau jgn ler sibuk2 nak berdiet time2 pantang ni ehh..ko kena makannn makan dan makann..

aku ni beria2 beli sauna tent..sempat la buat 3x ari tu..ni esok ingat nak mula posa..adakah akan bersauna di mlm hari pulaaa..maklumlah siangkan posa mana leh sauna..punyalah akak desprate nak kuruss..oohhhh..beauty is pain u knowww..doa2kanlah akak dpt blk berat ideal yer..dan harap2lah marissa x wat perangai lagi pasnii...ameennn..

4 comments:

alia said...

cantik pic marissa tu....orgnya pung comel

pinkiss said...

errmm.. kotak buaian tu masih ada lagi tu. bawak² simpan dlm stor tin oi..

rasp said...

mcm2 tul dugaan u ya sis....
neway marissa is soooooo beautiful..
pics yg diambil pun cantik shots dia...

Mama Mya said...

comeynya marissa :)

wati3qv3
http://www.wati3qv3.com