Friday, November 26, 2010

perlukah supplemen?

bukankah saya telah berjanji utk berkongsi info tentang vitamin/supplements apakah yg saya ambil sepanjang penyusuan secara eksklusif ini..sebelum tu saya nak tanya..adakah anda rasa perlukah kita mengambil makanan tambahan seperti vitamin2 untuk meningkatkan tahap kesihatan kita? kepada yg tidak mengambil supplements..adakah anda yakin dgn pemakanan anda semuanya berkhasiat dan seimbang menepati diet yg ditetapkan dalam piramid makanan?

ohh saya bukanlah pakar nutrisi utk menentukan makanan aper yg patut diambil tapi oleh kerana saya menyusukan anak secara eksklusif..saya telah menggoogle (bleh ke pakai perkataan ni :p) petua2 utk menambahkan susu badan..

google punya google saya pon berjumpalah dgn satu blog ni yg menceritakan bagaimana pengalaman beliau menyusukan anak pertama dan dibantu dengan supplements daripada Shaklee..

dari situlah saya mula mencari info tentang produk ni..byk juga blog2 yg saya baca mengesyorkan Set B (breastfeeding set) + Energizing Soy Protein (ESP) utk menambahkan kualiti & kuantiti susu kita..jadi di sini saya akan tunjukkan vitamin/supplements yg saya ambil selama dua bulan ini..

yang pertama sekali..saya mengambil Energizing Soy Protein..(ESP) rasanya pon not bad..saya suka bancuh suam dan campur dgn vico 3 in 1..fuhh sodapp..antara kelebihan esp ini ialah

Membina dan memperbaharui sel-sel tisu , hormon dan enzim

Diperlukan oleh mereka yang sentiasa sibuk dan merasa letih, kanak2 yang sedang membesar, wanita mengandung dan ibu2 yang menyusukan anaknya.

Diperlukan untuk kuku, rambut dan kulit. Protien yang berkualiti sudah tentu membantu pertumbuhannya.

Kita dinasihatkan agar mengurangkan lemak dalam makanan harian kita. Tetapi sumber protein biasa kita adalah dari sumber seperti daging, susu dan keju yang mengandungi lemak yang tinggi. Jadi makanan tambahan protein yang elok yang tidak mengandungi lemak.


Protein juga adalah kunci untuk membantu sistem pertahanan bagi melawan penyakit.


ini pula Set B yg terdiri daripada Alfafa Complex (yg bertindak sbg milk booster), B Complex (sbg agen penenang..nak bfkan baby harus tenang dan tidak tensi yer puan2;-)), Vita C (meningkatkan antibodi susu ibu), Vita Lea (sumber zat besi yg amat2 diperlukan oleh ibu yg menyusukan maklumlah kita akan kehilangan zat besi setelah 6 bulan menyusukan) Set B ni ada trial pack utk sebulan..hanya berharga RM80 sahaja..

saya mendapat semua info ini dan mengambil keputusan untuk membelinya daripada Mommy Icha ni.. dan alhamdulillah setelah dua bulan lebih mengambilnya mmg nampak kesannya..susu semakin lama semakin meningkat begitu juga dengan kualitinya..

selain daripada Shaklee..saya juga masih mengamalkan pemakanan jamu..saya pilih Jamu Mak Dara..menghabiskan stok jamu masa dlm pantang ari tu ;-) saya makan jamu ni selang sehari sahaja..

untuk memastikan saya mengambil supplemen di ofis, saya telah mskkan vitamin2 tadi ke dlm bekas vit ni..tgk santek jer tersusun kan..;-) susunan ikut arah jam alfafa, vita c, b complex, vita lea dan jamu mak dara.

cuba lihat perbezaan susu saya ni..yg sebelah kiri tu apabila saya telah mengambil supplemen dan yg kanan tu belum lagi..mmg bila dah mkn shaklee ni saya rasa kualiti susu meningkat..lebih pekat dan lemak berkrim rasanyer berbanding sebelum ni..saya mmg pernah rasa susu ni ..ye la sbb nak kasi kat baby kan..mestilah nak tau ape rasanye..rasanye mmg lebih manis..manis semulajadi tauuu ;-)

ini jer la stok ebm saya..yer2 saya tau jauh lebih sikit drp ibu2 ebf lain sob sob sedih..pada hari khamis..ebm saya hanya tinggal 16 botol iaitu 56oz saja tapi saya tetap berbangga sbb setelah susah payah dpt jugak saya kumpul utk seminggu nye stok ;-) tapi yg dlm gambar ni tinggal stok utk 3 ari jer laa..

nampak x dua bekas di sebelah kiri tu..itulah homemade puree yg saya buat sendiri utk dicampurkan dengan bubur nasik..yer saya memasak setiap pagi ok ;) ehemm anak saya baru 4 bln lebih tapi sudah diberi mkn? yer nak wat camne..lain bdk lain keperluannya..mmg klu boleh nak tunggu 6 bln..tapi disebabkan dia menangis x berhenti2 sehingga memeningkan babysitter saya..saya ambil keputusan utk intro dia solid food.. buat puree nasi dicampur dengan ebm saya sket..fuhh lajuu jer dia makan..terus tersenyum riang ria bak gendang gendut tali kecapi..kenyang perut suka ati hehehe..

di lain n3 saya akan kongsikan pulak resepi puree yg saya dpt di beberapa blog kegemaran saya kini..;-)

inilah dia budak debot yg kuat mkn dan kuat menyusu ni..masa gi injek 4 bln ari tu berat dia dah 7kg..nnt 5 bln x tau lah brp kg lak..kita tungguu je lah..yg pasti semakin hari saya semakin bersemangat utk mengepam menambahkan stok ebm ku iteww dan terima kasih kepada Shaklee! (fyi saya bkn pengedar shaklee tau hanya pengguna sajorkk..sharing is caring kann ;-))

5 comments:

Anonymous said...

entah bilalah daku mau gigit budak debob ni..haha!

AQisH said...

mdt - jgn ler gigit dia ni kuat jerit tau :p

4 Kay-E said...

Good info Aqish...
Thanks for sharing...

~FaDziLaH~ said...

Tq sis coz insprired me to boost up my stocks.

Anonymous said...

comelnye si debob tuuu..mmg nak kene gigit... by the way dear..all the best ..breastfeeding are really a challenging journey....u will miss it once your baby dah besar